AriZona Iced Tea: Jak se z 99 centového čaje stal kult
Když se řekne AriZona Iced Tea, většina lidí si okamžitě vybaví ikonickou vysokou plechovku s barevným designem a cenovkou 99¢ vytištěnou přímo na obalu. Ale co je na tomhle čaji tak výjimečné, že přežil dekády v nezměněné podobě – a přitom se nestal jen dalším spotřebním produktem?
Příběh značky, co chutná jako léto
Značka AriZona vznikla v roce 1992 v Brooklynu (ano, opravdu – ne v Arizoně). Zakladatelé Don Vultaggio a John Ferolito měli jednoduchý nápad: udělat osvěžující nápoj, který bude konkurovat dražším značkám jako Snapple, ale bude levnější a výraznější. Od začátku se rozhodli prodávat velké plechovky za 99 centů, což byla ve své době lákavá cena – a taky strategie.
99¢ jako značka identity
Na rozdíl od jiných značek si AriZona svou nízkou cenu vytiskla přímo na obal. Nešlo o akci – šlo o vzkaz: Tady máš pořádný nápoj za férovou cenu. A co je na tom neuvěřitelné? Tato cena zůstala nezměněná přes 30 let, navzdory inflaci, pandemii, logistickým krizím i zdražování surovin.
Zakladatel Don Vultaggio dokonce několikrát veřejně řekl, že radši sníží zisky, než aby porušil slib, který značka dala svým zákazníkům. To z AriZony udělalo víc než jen čaj – stal se symbolem přístupnosti a loajality vůči běžným lidem.
Jak je možné udržet cenu tak nízko?
AriZona využívá několik chytrých tahů:
-
Žádné reklamy v televizi – značka se spoléhá na „word of mouth“ a virální designy.
-
Vlastní distribuce – firmě se podařilo eliminovat prostředníky a tím snížit náklady.
-
Minimalistické příchutě a přímý design – jednoduchost pomáhá udržet náklady dole.
-
Obrovské objemy výroby – čím víc prodají, tím víc se snižuje cena na kus.
A co dnes?
V USA stále můžeš sehnat klasickou AriZonu za 99¢ (alespoň u některých obchodníků). Na mezinárodních trzích už je cena jiná kvůli dovozu, daním a lokálním maržím, ale i tak si značka zachovává auru dostupného cool nápoje.
Navíc – díky ikonickému designu plechovek (jako třeba zelený „Green Tea“ se sakurami) se z AriZony stal sběratelský kousek i stylový doplněk. Je to trochu jako nosit tričko Nirvany – není to jen o chuti, ale i o statementu.
Zajímavost na závěr: I přes globální popularitu zůstává AriZona rodinnou firmou a není koupená žádným nadnárodním gigantem jako Coca-Cola nebo Pepsi. A to se dneska počítá.